6 Ekim 2023

Bir Modern Sanat Gezmesi Meselesi...

Selam dostlarım,

Pek sevgili sanat aşığı dostum (yazar burada kinaye yapmaktadır) İngiliz Merve ile düştük yollara... Benim İstanbul Modern'e gidelim diye diretmelerime kayıtsız kalamadığı için "Ben modern sanat sevmiyorum!" diye söylene söylene benimle geldi.

Önce Karaköy'de güzel bir kahvaltı yapalım dedim. "Ay bir maaşı burada kahvaltıya mı vereceğiz?" diye başlaması ile "Aslında burada bir simitçi vardı..." diye tutturması bir oldu. Hayır kardeşim vereceğim ben bir maaşı güzel bir yerde oturmak istiyorum desem de...

Kaşla göz arasında kendimi Galata Simitçisi'nde otururken buldum... Kısmette bir maaşı Karaköy'de bırakmamak da varmış, napalım.

Geldik Modern'e ama daha içeri giremeden mimlendik bir kere... Elli bin kere X-Ray'den geçeceğimiz gün, akşama takı yaparız diye düşünen Merveciğim kargaburunlarını da çantasına atmış (sanki bizim evde yok.) Neyse "Çantanızda kerpeten var." diye durdurulmamız ve kargaburun nam-ı diğer kerpetenlerimize el konulması bir oldu. :)

Merve'nin çantasını da emanete verdikten sonra yukarıdan aşağıya gezelim dedik. İyi ki de öyle demişiz çünkü Modern'in en üst katındaki şu manzarayı gören arkadaşım da söylenmeyi bırakıp, bu manzara için bile gelineceğine ikna oldu. :)

Hem zaten ücret de ödememiştik neticede; aklınızda olsun her perşembe İstanbul Modern, Türkiye'de ikamet eden herkes için ücretsiz.


Sanat eserleri konusunda benim değerlendirmelerim "Hımm bu güzel bak ben bunu eve asarım, ya da yok bunu beğenmedim eve asmam." minvalinde iken, Merve'nin değerlendirmeleri "Bu ne şimdi, yok ben hiç anlamıyorum bunlardan..." diye başlayıp eserin açıklamasını okuyunca "Hımm mantıklıymış aslında bak..." diye hak verme şeklindeydi.

Modern Sanat sevmeyen Mervecim çok şükür ki her okuduğu esere hak verdi ve mantıklı buldu. :) Sonra ben galiba faşistim sadece Türklerin eserlerini beğeniyorum diye tutturdu. Bu arada nasıl bir radarı varsa esere uzaktan bakması ile Türk bir sanatçının mı yabancı bir sanatçının mı olduğunu anlayabiliyor.

"Sanat; sanat mı içindir, sanatçı mı içindir?" tartışmasına da düştük bir ara, çok da sanattan anlayan kişiler falan gibi hissettiriyor bu cümle ama yok valla biz sanattan çok da anlamıyoruz aslında. Merve "Sanat halk içndir." derken ben bu konuda kararsızım ama sanıyorum içimde bir yer "Sanatçı içindir." demek istiyor. :)

Sonuçta sanatçının ne anlattığını da açıklamaları okumadan asla anlayamadık. Demek ki halk için değil çıkarımım da buradan geliyor.


Burada gene eve asabileceğime göre iyi olduklarını düşündüğüm eserler ile bakışmaktayız. :) Merve sanatçıların ne anlattığı ile daha ilgili iken, ben genel görünüşlere bakıp geçmekle yetindim diyebiliriz.


Burada mesela üç boyutlu olan bu eser eve asılabilecek ölçüde güzel olmakla beraber çok toz tutacağından (bir Türk kızı asla eve çok toz tutacak birşey sokmaz), eserin sanatçı için olduğuna kanaat getirdim, ikna oldum.


Bu eserin adı "Kapı" pek de meşhurmuş. Açıklamasını okumamıştım ama ben bunu "Tüm kötülükler kapalı kapıların ardında yapılır." olarak yorumlarken Merve de bana pek hak vermişti.

Ofise geldikten sonra bunun ofisten yakın bir arkadaşımın kocasının amcasının eseri olduğunu öğrendim. Dünya küçük dedikleri de işte böyle birşey...


Soldakinin "İyi kızlar cennete, kötü kızlar heryere, bozulan süpürge hortumları da İstanbul Modern'e giderler." olduğuna eminim ama yine açıklamayı okumadım. :)

Sağdaki ne demeye çalışıyor inanın bilmiyorum, siz yorumlayın bakalım.


Bu eseri pek beğenip, bir çok farklı fikre de uyguladık aklımızda... Hatta sanırım bizi sokaklara dökülüp bir şeyler için çağrı başlatıp, bir fark yaratmak istemeye en çok iten eser de buydu. Öyleyse sorarım size; şimdi bu eser ışığında "Sanat kimin içindir?" :)


Eve asmak için pek büyük olması sebebiyle Modern'de kalmasına karar verdiğimiz bir eser. Bir miktar nü olması eve asamayacağımı düşündürmesin. Bakan kişi utanıyorsa oturup gülecek kadar da hin fikirli bir insanım, neyleyek...? :)


Soldaki yerli sanatçının bir başka eseri vardı ama çekmemişim. Bu eseri ise bende ülke gündeminde kendimizi üzerinde hissettiğimiz zemini çağrıştırdı. Sağdakini ise "Etrafımdaki sinsiler ve ben" olarak yorumladım. :)


Soldaki eve götürmeye en yaklaştığım eser olmakla beraber satılmıyordu. Sağdaki ise Modern'in en meşhur eseriymiş. (Yemedim.) :)

Bu eserlerin tam karşısında Refik Anadol'un ışıklı bir odası vardı, bir çeşit eser olarak... Kapısında da bir kuyruk görmeyin. Merve tutturdu bekleyelim. İçeri girdik ki bir mana da yok, ya da biz anlamadık. Merve'ye dedim ki "İslam Medeniyetleri Müzesi'ndeki enstalasyon gösterisi buna on basar." Merve de "Bu da boru değil yani Refik Anadol." dedi. Bende "Hıh!" dedim.

Günün sonunda müzede enstalasyon gösterisini izleyince Merve'nin yorumu "Refik Anadol işine bak kardeşim." :D


Soldakinin s*çtıktan sonra oturup sıvamak için yapılmış bir eser olduğunu düşünsem de Merve tarafından "Yok artık saçmalama!"  diye uyarıldım. :) Sağdakinde ise Merve "Ee burda eser ne?" derken ben eserin piyano değil onu havada tutan çelik halatlar olduğuna çok iknaydım ama Merve yemedi.

Tam bu eserler dolaylarında yine bir odadayken gelen "Çatırt!" sesiyle birlikte Merve'den "Kahretsin gene mi sanata bastık!" nidası yükseldi. Ben hem gülmemeye çalışıp hemde "Sussana kızım millet zaten bizi vandal diye mimledi." demeye çalışıp karın ağrılarına gark oldum.


Solda Modern merdivenlerinden avizenin görünüşü, burada Merve "Bi tavan kalmıştı çekmediğin..." diye çemkirirken avizenin de bir sanat eseri olduğunu fark edince suspus oldu. :)

Sağda ise benim evden aldığı kıyafetlerle evden çıkan Merve'nin sanatsal halini yapmışlar...


Burada sanatçı ne anlatmak istemiş asla bilmesek de ürünlerin Çengelköy Kentsel Dönüşüm Alanı'ndan alındığına yüzde yüz emindik. Sonuçta evimin yanı ben bilmem mi? Her gün görüyorum böyle şeyler sokakta...

O zaman soruyorum şimdi "Sanat burada nerede?" kafamda deli sorular...


Merveciğimin okuduktan sonra en çok hak verdiği eserlerden biriydi. Yalan da söylemek istemem ama üstteki gerçek iken alttaki gerçeğin medyadaki yansıması mıydı, neydi, öyle birşeydi işte...


Bu eser de Merve tarafından pek beğenildi. Sanatçı fotoğraflarda sadece insanların birbirlerine dokunma anlarını alıp sonra böyle çizmiş tekrardan, fakat neden yapmıştı bunu hiç hatırlayamadım. :)


Son olarak da şu sıralar giderseniz görebileceğiniz Nuri Bilge Ceylan'dan "Bir Başka Yerde" isimli resim sergisi... Sergideki resimler oldukça güzeldi, çarpıcı renklerde, çarpıcı insan fotoğrafları vardı.


Modern gezisi bitince yan taraftaki Galataport'a geçtik. O sırada "Dur şu kapıdaki çirkin heykele bir vandalizm yapayım." diye delice fikirleri olan Merve'yi neyse ki alandan uzaklaştırabildim. Sonra kerpetenlerimizi unuttuğumuz fark edip geri dönmek zorunda kaldık.

Tekrar Galataport'a döndük. Soldaki kitabı günün anısına alalım dedikse de baktık aynı paraya internetten iki tane alabiliyoruz, hemen oracıkta sipariş geçtim gitti, canımsın Amazon.

Ortada Galataport'dan deniz manzarası, sağda ise Şekerci Cafer Erol soluklanmamız esnasında içtiğim acayip tatlı bir şerbet.

Günün devamında İslam Medeniyetleri Müzesi'ne de gittik. Burada kerpetenlerimizi gören güvenlik görevlisi kız "Siz iyi insanlara benziyorsunuz, kalsın." dedi. Öyle bir vaybımız da var yani bilin istedim, iyi insanız biz. :)

Son olarak İstanbul'da turist olmak çok güzel ama yaşamak için aynı şeyi diyemem.

Bir başka sanat-sepet yazısında görüşmek üzere, çav. :)

Not: İngiliz Merveciğim ile bir önceki sergi gezimizi okumadıysanız, buradan buyurun.

40 yorum:

  1. Merve gerçek bir dost imiş, maaşını bıraktırmayarak tescillendi bence:)
    Modern sanat ile bir daha karşılaşma ihtimali doğarsa, ki muhtemel değil ama dünya küçüktür karması buradan yakalayabilir diye tedbir almak lazım önden, ben de duvara asılır asılmaz diye yaklaşacağım zira Merve gibi herbirseycikleri okudum yine de anlamadım, diğer yaklaşım sıkıntı yapmaz en azından.Sizin sergide göze hoş gelen parçalar varmış en azından, ben gibi duvarda çatal seyretmediniz umarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merve dost gibi dosttur ama inat olsun diye gidip en havalı yerde kahvaltı etmezsem. :D
      Ay duvarda çatal olsa Merveyla önüne kamp kurar saatlerce geyik yapardık, allahtan yokmuş yoksa çıkamazdık ordan. :D

      Sil
  2. "Burada mesela üç boyutlu olan bu eser eve asılabilecek ölçüde güzel olmakla beraber çok toz tutacağından (bir Türk kızı asla eve çok toz tutacak birşey sokmaz), eserin sanatçı için olduğuna kanaat getirdim, ikna oldum."

    Ahahah, tam ben.

    Ve orayı da her gittiğimizde aynı sizin gibi geziyoruz , çok eğleniyoruz :) Hatta çocuklarla ilk gittiğimizde evde çizelim bişeyler, dayımız da altına açıklamalarını yazsın, sergi yapalım dediydik. Kardeşim diye demiyorum harika sallar :D Eminim biz yeteneksizlerin çizgileri bir anda manalı hale gelirdi o yazsaydı altına. Ama hiç yapamadık :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyy çok iyi fikir ya valla ne güzel olurmuş bizde gezerdik. :)
      Kardeşinizdeki yetenek de efsaneymiş o zaman.

      Sil
  3. Ahahha, çok keyifliydi yazı. :) Modern sanat ilginç bir dünya. Ben de okumadan anlamazdım muhtemelen. Dünya da sahiden küçükmüş. Eserin tanıdık birinin eseri olması ilginç geldi. Ama en çok sondaki fotoğraf sergisi ilgimi çekti. Ben bakıp anlayabildiğim şeyleri daha çok seviyorum yalan yok. :) İstanbul benim için uzaktan aşırı kalabalık ve karmaşık. Eminim yakından çok daha kalabalık ve karmaşık gelirdi. Ama bir gün turist olmayı isterim. Sanırım yeri geldikçe yazılarınızda bin kere falan dedim bunu. Evrende mesajlarım birikti neyse ki :) (dipnot: İstanbul'u aşırı merak ettiğimden değil de bloglarda böyle yazılar görünce turist olasım da geliyor)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. :) Ben okusam da anlam veremedim bazısına ama napalım bazen de anlam veremediklerimizle güzel bu dünya.
      Eserin tanıdık birine ait çıkması beni de bayağı bir şoka uğrattı.
      İstanbul aşırı kalabalık ve karmaşık bir şehir hatta gün içerisinde insanı boğuyor diyebilirim ama kimsecikler yokken turist olmak mükemmel birşey. Sen gel ben seni gezdiririm. :)

      Sil
  4. Görsellere ba-yıl-dım. :) Yakın bir zamanda Modern Müzesi’ne gitmeyi planlamıştım. Gezi yazını okuyunca ve oraya gittiğini görünce pek mutlu oldum. :)
    İslam Medeniyetleri Müzesi’ne birkaç kez gitmiştim, orası da güzeldi. Ama Modern’i çok merak ediyorum. İnşallah ben de uğrayacağım.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Perşembe günü gitmeyi unutmayalım, saat 2'ye kadar ücretsiz girişler. :) İslam Medeniyetleri Müzesi evime çok yakın olduğu için sık sık gidiyorum ama Modern'de çok güzeldi.

      Sil
  5. Çok eğlenceli, ne güzel olmuş :) Ben de gitsem sizinkine benzer yorumlar yapardım sanırım. Bu eve asılır mı asılmaz mı diye düşünmek çok mantıklı tabi ki ve toz detayı unutulmasın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Ahahahah hayır yani modern sanat da anlayabildiğimiz kadar sonuçta eve asamıyorsam iyi diyemem.

      Sil
  6. İstanbul Modern'e 15 sene önce İstanbul'da öğrenciyken gitmiştim ben de. Eserler sürekli değişiyordur herhalde. Biz de UFO gören mâsum köylü edasıyla gezmiştik zira oralarda. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Ne kadar sıklıkla değişiyor bilmiyorum ama ben gideli de bayağı bir olmuştu sanırım.

      Sil
  7. Beni hiç açmıyor bu tarz sergiler. Gözüme estetik ve güzel gelmiyorsa benim için sanat değildir. 😅 Arkadaşınla gezmişsin, anı olmuş en azından.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Sana da hak veriyorum ama Merve ile gezmesem bu kadar keyif almam sanırım.

      Sil
  8. 2 veya 3 ay önce gitmiştim. Sergiler değişmemiş,şaşırdım. O manzara mükemmel. Eserlerin ise anlamak ile anlamlandırmak arasında bir yerde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım çok sık değişmiyor sergiler, bazı eserler geçen sene de ordaydılar çünkü. :)

      Sil
  9. İstanbul Modern'e yıllardır giderim ki yeni hali ie henüz tanışamadık, orada espri de yaparım lakin sen bir başkasın. Valla potansiyel bir yazar geliyor, gerçeği mizahla ballandıran bir yazar üstelik. Gülmekten ve keyiften öldüm, kahvem bile soğudu, müzede rehberlik yapsan paraya para demezsin. Sen çok yaşa:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyy efenim yorumuzla pek bir mutlu olsam da bilemedim şimdi ama benle müze gezilir bakın, hemde ne gezilir. Hep beraber gülmekten yerlere yatarız. :D

      Sil
  10. Sanat dolu güzel, keyifli bir gün geçirmişsiniz. Evet, ben de sanatın sanat için olması gerektiğini düşünenlerdenim. Ancak sanatın ne olduğu hangi eserin sanat değeri taşıdığı, sanatçının yaptığı her eserin sanat olup olmadığı tartışmaya açık. Sanat toplumun önünü açan onların duygularına seslenen ve düşünmelerine imkân veren bir araç olmalı. Bu bakımdan soyut ve modern sanat dediklerine biraz mesafeliyim. Sanatçı ortaya koyduğu eserle vermek istediği duygu ve düşünceyi vermede başarılı değilse, bunun için yanına not yazarak falan çizgi şunu anlatıyor, falan renk şunu çağrıştırıyor, falan figür şunu gösteriyor gibi herkesin hemfikir olmadığı yönde inciler sıralıyorsa bu bana göre sanat olmaktan çıkar. Belki sanattan anlamak biraz eğitim ve birikim gerektirir ama bir tabloya bakıp sonuçta hiçbir şey anlamıyorsanız ve bu durumda olan çoğunluk ise o ürünün sanat değeri tartışmaya açıktır bence:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eee şimdi bu da haklı bir bakış açışı olarak geldi gözüme... Bilemiyorum... Ben sanatçının işine karışmam sanat demişler diye gittik gördük ama bazılarını anlamlandırmakta pek zor gerçekten. :)

      Sil
  11. :) istanbul modern en sevdiğim resim müzesi ama hiç ücretsiz girmedim bak bunu bilmiyordum :) türk ressamlarının resimlerini kaldırmışlar yani herhalde hiç söz etmemişsin :) eğlenceli eleştirmen oldun sen vallaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ücretsiz de bir git gör bakalım. Yok yok hepsi duruyordu ama ben genelde üzerine bir kaç kelam edebildiklerimi çekmişim. :D

      Sil
  12. Çok eğlenceli bir müze gezisi olmuş,ne yalan söylim modern sanatı bende çok uyduruk buluyorum🙈🤭kimse duymasın🤫

    YanıtlaSil
  13. Ne güzel ne keyifli bir yazı ve gezi olmuş, arkadaşınızla olan diyaloglarınız harikaydı :)
    Eserler harikaydı ben her zaman anlamlandıramasam da modern sanatı seviyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende valla üzerine yorum yapabildiğim kadar seviyorum sanırım. :)

      Sil
  14. Maaşını kahvaltıya verememene ne kadar üzülmemiz gerektiğine karar verememekle beraber İstanbul'da yaşamayan biri olarak görsellerle ruhumuzu beslediğiniz için teşekkürü borç bilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Maaşımı kahvaltıya veremememe ben bir üzüldüm yani bende şöyle mükellef bir kahvaltıyı hak etmiyor muyum? Şaka bir yana tabii de efenim gezip gördükçe ben gene yazarım tabisi.

      Sil
  15. İstanbul'a ve sanata uzak yasıyorum. Sayenizde tebessüm ile okurken buldum kendimi. Yorumlarda aynı, özellikle Handancıgıma katıldıgımı belirteyim. :)

    YanıtlaSil
  16. Bende pek modern sanat insanı değilim ama İstanbul Modern'e çok giderim, benimde bir etkinlik kankam var (üniversiteden arkadaşım) onunla yeni binanın açılışından sonra gitmiştik en son. Refik Anadol sergisinde kuyruğun yanı sıra bir de galoş giydirmeleri beni bitirmişti. Eserleri de bana güzellik hissi veriyor mu vermiyor mu diye değerlendiriyorum anlamaya çalışırsam çok yoruluyorum ve açıklamaya bakınca da genellikle tutmuyor:)
    ''Türk kızının toz tutacak eşya'' bahsine de ayrıca bayıldım benimde ilk aklıma gelen nasıl temizlenecek olur. Kendimizi böyle kısıtlamamız ne kötü, yeni nesil bizden iyi, çok takılmıyorlar diye düşünüyordum ama sizde yeni nesilsiniz, toplumsal genetiğimize işlenmiş demek ki:)) Okurken çok eğlendim elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkese bir etkinlik kankası lazım. :) Refik Anadol'a girerken bize galoş giydirmediler, ilginç geldi bana.
      Benim sülalem değişik işte bizi de böyle yetiştirdiler toz tutar, pis olur aman öyle böyle diye diye. Herkes de benim gibi takık değil tabi.

      Sil
  17. Nuri Bilge Ceylan'ın resim sergisini çok beğendim ve merak ettim. Diğerleri için yaptığınız yorumlara hem güldüm hem de size hak verdim. Eskiden bu yana anlam da veremem, böyle resimlere bakıp çok hislenen ya da uzun uzun yorumlar yapabilen insanlara, saygı duyarım ama o kadar :) Bende bir duygu ya da hayal olgusu uyandırması için ya renklerin kullanımı çok güzel olacak ya da anlamlı bir şey olacak galiba :) Bu arada benim de ismim Merve, ekipte Merve eksikliği olursa koşa koşa gelirim. 🤣Yazının tamamını keyifle okudum. Devamını merakla beklerim😍.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben mesela bakınca gördüğüme göre yorum yapıyorum. Soyut bir resme olabilecek en iyi yorumum "Hmm bu bizim evin duvarında güzel durur." olabilir. :) Ama bakıp da yok boşluğun şöyle anlamlanması yok bilmemnesi falan diye yorumlayanlar varya... Ya bizden başka bir boyutta yaşıyorlar, ya da külliyen yalancılar. :D
      Mervelerden koleksiyon yapıyorum resmen. :D Bursa'dan Mervem hoşgeldin ekibe.

      Sil
  18. Ya ben modern sanattan anlamiyorum, benim sanat anlayışım koskoca tablolar, portre doğa falan ve devasa heykeller 😁😁😁 bu kadar kapasitem

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Ya işte bende anlıyorum diyemem ama üzerine komik komik yorumlar yapabiliyor olmak eğlendiriyor beni.

      Sil
  19. Bence de süpürge hortumuna benziyor :)

    YanıtlaSil
  20. Bu posta yorum yaptım sanıyordum yorum yapmamışım eğlenceli bir gezi olmuş. Ben hiç hayatım boyunca sanat ile ilgili bir müzeye bir sergiye bir şeye katılmadım/gitmedim. Çok merak ediyorum o atmosferi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa ama öyle düz gidilmez, eğleneceğin biriyle de gitmek lazım yoksa nasıl çıkar keyfi sanatın. :)

      Sil

Search

About

Bendenizle ilgili bilgiler için "Kim Bu Kız" sayfasına gidiniz lütfen.