2 Ağustos 2022

Tartışma: Self servis...

Geçen bir arkadaşımla Starbucksta oturduk ve kahve içtik. Kalkarken ben kahvemin bardağını da çöpe atmak için aldım. Arkadaşıma bardağını almasını söyledim. "Benim kahvem bitti" dedi. Bende fark ettiğimi bu sebeple çöpe atmak için bardağını almasını istediğimi söylediğim.

Düşüncesi şuymuş burada çalışanlar gelip masadan çöpleri zaten topluyorlar. Evet ama biz sadece kağıt bardaklarda kahve içtik. Herhangi birşey yemedik, masaya servis açılmadı. O nedenle giderken çöpümüzü atıp, çalışanların işlerini kolaylaştırabiliriz.

Kaldı ki olması gereken de budur, çünkü orada çöpleri atmak için banko alanları mevcut kafenin içerisinde.

Yıllar önce zincir restoranlar açıldığında hatırlar mısınız bilmem ama boşlarımızı kaldırmamız için tepsilerin konulduğu servis arabaları olurdu etrafta... Burger restoranları olsun, simitçiler olsun... Hepsi aslında self servis yerler o nedenle bizim yapmamız gereken de giderken çöpümüzü toplamak tepsimizi kaldırmak.

Arkadaşım artık zincir burger restoranlarında bile o tepsi alanlarının görülmediğini söyledi. Bende "Çünkü bizi kurallara uyduramadıkları için nihayetinde kuralları boşverip kendileri bize uydular." dedim.

Yine de boş bardağımızı, tepsimizi vs. kaldırabileceğimiz bir yer varsa kaldırmamız taraftarıyım. 
Siz ne düşünüyorsunuz bu hususta, yorumlarda buluşalım mı?

27 yorum:

  1. Yemek yedikten sonra masayı toplamayı alışkanlık hâline getirdim ama self servis yerlerde çöpümü atmak hiç aklıma gelmemişti :-( Cidden bunu niye şimdiye kadar düşünmediğimi bilmiyorum. Bundan sonra kesinlikle yapacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman benden sana kocaman sevgiler. Bazen insanın kafası öyle dolu oluyor ki aklına gelmeyebiliyor. Böyle böyle değişeceğiz işte.

      Sil
  2. Çok doğru bir düşünce gerçekten, ben de artık daha dikkat edicem:)

    YanıtlaSil
  3. Katılıyorum kesinlikle normal bir restoranda bile yerken garsonların masayı toplamalarına yardım ediyorum uzanabildiğimce,ama nedense insanlar gittikleri her yerde çöp bırakmaya meyilli, piknikte, plajda herkes çöpünü toparlayıp gitse keşke.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayy keşke keşke yaaa. Haftasonu piknik yapıcaz, kendi çöpümüzün yanında milletinkini de topluyoruz. Gerçekten ayıp.

      Sil
  4. Ben de atarım bak. Dikkat etmeye çalışırım buna.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Küçük küçük şeylerle de olsa kurtaracağız bu dünyayı.

      Sil
  5. Çok eskiden giderdim bu tarz yerlere. Yer olmadığında boşalan masaya hemen oturur masanın temizlenmesini beklerdik. Her şeyi müesseseden beklememek lazım diye düşünüyorum. :)
    Biz kurallara uymayınca onlar bize uydular; çıkarımın harika :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çıkarım yapmakta bir dünya markasıyım. :D
      Ahahahshs neyse velhasılı kelam bence de herşeyi müesseden beklememek lazım.

      Sil
  6. Bildiğim kadarıyla fast food türü A.B.D'den geldi bize. Starbucks gibi kafeler de öyle. Bu bir kültür aslında. Amerika ve Avrupa'da benzeri mekânlarda yiyip içen masasını toplayıp çöpe atar. Bizde böyle bir kültür yok, ayrılırken masayı olduğu gibi bırakıyoruz genellikle. Hangisi doğru emin değilim. Biraz düşünecek olursak, özellikle Starbucks gibi işletmeler iyi para kazanıyorlar. Ürünleri ve servisleri iyi. Self servis hizmeti veriyorlar. Masaların toplanmasını işletmenin çalışanlarına bırakırsak ne olur? Eğer bunu yurt dışında yaparsak bizi ayıplarlar. Dedim ya kültür meselesi, onların gözünde bu ayıp bir şey. Lâkin bizde bunu ayıplayacak olur mu? Pek sanmıyorum, özellikle yurt dışında bulunmamış kişilerin bunun ayıp bir şey olduğundan haberleri bile yoktur. Bir de şöyle bakalım; madem bizim kültürde böyle bir şey yok, masada bıraktığımızı düşünelim kağıt bardaklarımızı. O zaman ne olacak hizmette kusursuzluğu hedef alan Starbucks o işletmeye en az bir ya da iki personel daha almak zorunda kalacak. Bu şekilde bir ya da iki işsiz işine kavuşacak. Aynı işi kendimiz yaparsak, patrona çalışmış olacağız.
    Hangisinin daha doğru olduğu konusunda çekimserim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet aslında ülke kültürümüzde yok. Ama bence eğer buraya gidiyorsak onların kültürünü orada yerine getirebiliriz en azından.
      Mesela bir arkadaşım bu self servis işlerinden hiç hoşlanmaz ve öyle yerlere de gitmek istemez. Ona da saygı duyuyorum.
      Ama bir boşumuzu almadık diye iki eleman fazla çalıştıracaklarını sanmıyorum. Gelip yerinde inceleme yapmadıkları için kendi ülkeleri gibi düşünüyorlar.
      Geçenlerde bir akşam avmde kardeşimin gözlüğünün yapılmasını beklerken oturduk. Yan taraf da Starbucks yine çalışan kadın geldi oğlumu sevdi. "Ay oğlumu çok özledim mesai bitse de gitsem diyorum ama hal böyle." dedi. Böyle dediği tüm masaların üstünü dopdolu olmasıydı. Zor bence o yüzden yardım edebiliriz diye düşünüyorum.

      Sil
  7. bu tür yerlere pek gitmiyorum ama aklımda olsun.

    YanıtlaSil
  8. İKEA restoranlarında bu konuda şöyle bir bildiri yayımlanır:

    "Neden kendi tepsimi kaldırmalıyım?

    IKEA'da herkes kendi tepsisini kendi kaldır, çünkü tepsilerinizi, tepsi toplama alanına götürerek sizlere kaliteli ürünleri düşük fiyatlara sunmamıza ve size daha iyi servis vermemize olanak sağlarsınız.
    İşte bu nedenle IKEA Mağazası'nda herkes kendi tepsisini kaldırır!"

    Bence kaldırmalıyız ama kültürümüzde yok maalesef. Bütün restoranlar IKEA gibi katı kural koymalı bu konuda ki IKEA'da bile bilmeden bırakanlar hâlâ var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet IKEA'nın bu yönünü ben gerçekten çok seviyorum. Restoran kalitesinde yemeği çok daha ucuz fiyata satmaları büyük güzellik oluyor.
      Kültürümüzde yok deyip de reddetmemeliyiz bence, çünkü kültürümüzde temizlik ve temiz insan olmak diye şeyler mevcut. Bence bazı şeyleri kültürümüzde yok diye reddetmektense benimsemeliyiz.

      Sil
  9. Öğretmen olmadan önce yıllarca giyim sektöründe mağaza müdürlüğü yaptım. Müdürlük dediğime bakmayın yeri geldi reyon eksiği tamamlamak için depoda çalıştım, yeri geldi kasada işlem aldım ama en çok da reyonda ürün katlayıp ürün yerleştirdim. Mağazaya girip ürünleri dağıtan, denediği ürünleri kabinde bırakan, bir masadan aldığı ürünü 2 dk sonra diğer masaya bırakıp mağazadan çıkan müşteriler yüzünden gece 10'da kapanan mağazadan en erken 11'de - 12'de çıkabiliyorduk. Tabi ki mağaza personeli var ve işlerinin bir bölümü mağazayı derli toplu tutmak ama her gün içeri girip çıkan onlarca kişinin dağıttığını içerideki 3-5 kişinin toplaması çok zor ve uzun sürüyor. Bu yüzden ne zaman bir mağazaya gitsem denediğim ürünleri asla kabinde bırakmam, askısına tekrar takıp aldığım yere geri bırakırım. Masalarda açtığım ürünü katlayıp aynı ürünlerin üstüne bırakırım. Hatta bazen kaptırıp elim değmişken tüm masada dağılan ürünleri topladığım bile olur. Bence bu tamamen çalışana saygı ile ilgili bir durum. Biraz empati yaparsak hayat daha güzel bir yer olur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum. Bende mağazalarda denediklerimi yerine bırakırım. Hiç mağazada çalışmadım ama kuzenim bu sektörde çalışıyor ve onun halinden anlayabiliyorum. Gerçekten mağazada aynı reyonda ürün baktığım insanlar birşeyleri dağıtıp gittikçe sinirleniyorum. Aldığımızı aldığımız yere koymak çok zor değil aslında gerçekten.

      Sil
    2. Öncelikle yorumumu spamdan kurtardığın için teşekkürler :) ister mağaza, ister cafe, ister restoran olsun ya da başka bir hizmet sektörü.. Sonuçta karşımızdaki bir insan ve işini yapıyor; bizim ekstra kaprislerimize tahammül etmek zorunda olan biri değil. İnce düşünmek her zaman her yerde önemli :)

      Sil
    3. İnce düşünmek çok önemli ama ince düşünmeyi değil düşünmeyi bile unuttu insanımız onu ne yapacağız hiç bilmiyorum?

      Sil
  10. ben de hep atarım çöpe :)

    YanıtlaSil
  11. Oyy ben bu yazıya upuzuuun bir yorum yazmıştım ama yok olmuş galiba 😩

    YanıtlaSil
  12. Bu aslında zarif bir düşüncenin tezahürüdür fakat biz millet olarak ayağımıza kadar hizmete alışmışız, sanki çalışan arkadaşları (burada çok özür diliyorum ve kesinlikle katılmıyorum) kölemiz gibi görüyoruz. Bu arada ben de bu konuya çok dikkat ederim, yine de farkındalık hatırlatması için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Para ödüyoruz diye hizmet bekliyoruz ama beklentilerimizi de çok ama çok yüksek tutuyoruz. Ve gerçekten hizmet sektöründe çalışmamış insanlar empati de yapamıyorlar. Günümüzde en zor şey insanlar uğraşmak ve bu işleri yapan kişilerin gün içerisinde ne kadar zorlanabileceğini veya yorulabileceğini göz önünde bulundurmuyor kimse.

      Mesela içtiğim kahvenin bardağını çöpe atmak beni yormadı. Ama günde ikiyüz kişinin masada bıraktığı bardakları çöpe atıp sonra o masaları silmek orada çalışan arkadaşı yorar aslında...

      Sil
  13. Bir şekilde söylerek yazarak artık farkındalık yaratacağız. Bir kişi bir kişidir. Ben o gün o arkadaşımı uyardım, o belki başkasını uyarır. :)

    YanıtlaSil

Search

About

Bendenizle ilgili bilgiler için "Kim Bu Kız" sayfasına gidiniz lütfen.